CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, July 12, 2009

PENGENALAN


TEMA

A STEP TOWARDS PROFESSIONALISM.

OBJEKTIF

Melalui aktiviti Majlis Makan Malam ini para pelajar akan dapat:

1) mengamalkan tatatertib yg sebenar apabila berada di majlis-majlis rasmi.
2) mengukuhkan pengetahuan pelajar dalam mempraktikkan protokol dalam pengurusan dan pengendalian majlis rasmi.
3) meningkatkan" soft skills" para pelajar melalui aspek kepimpinan, semangat kerjasama, toleransi, dan kreativiti.
4) mempraktikkan etiket di meja makan yang betul mengikut tatasajian yang ditetapkan oleh penganjur.
5) mendedahkan etiket berpakaian yang sesuai sebagai bakal pekerja kerajaan nanti.
6) memulakan tradisi kita sendiri dalam menyambut alam baru" clinical years".

SASARAN
semua pelajar tahun 3 08/09

ANJURAN
PERUBATAN CAWANGAN ISKANDARIAH

PENASIHAT
1)Muhammad Hafidzudin Abdul Razak
2)Nawwar Afifah Binti Zakaria

PENGARAH MAJLIS
Aida Nurbaiti binti Arbain

TIMBALAN PENGARAH
Che Mohd Hanif Bin Che Mat

TENTATIF PROGRAM
1) Pelajar akan dibekalkan dengan manual tentang "dining etiquette" dan ciri-ciri pakaian yang sesuai dipakai ke majlis rasmi.
2) Adalah wajar untuk para pelajar mempraktikkan etika-etika yang telah dipelajari di dalam majlis makan malam ini.
3) Majlis makan malam ini bukan sahaja majlis makan malam biasa malah para pelajar
akan dihiburkan dengan persembahan-persembahan yang menarik bertepatan dengan format majlis.



15 comments:

Anonymous said...

kalau makan dan persembahan saja..saya rasa rugi..lebih elok ada sesuatu sebagai pengisian majlis..hanya pandangan

admin said...

salam cik Anon

insyaAllAh dalam perancangan bbrpa minggu sebelum 2 akan ade slot2 etika pemakanan,pakaian dll dlm mjls rasmi jadi pada malam itu lebih kepada mempraktikkan apa yg kita tau selama ini,dalam majlis yg sebenar.

harap jelas.

sebarang maklumat tentang perjalanan majlis akan sentiasa disiarkan di blog ini.selalu2 ziarah yek!

terima kasih ats pandangan anda.

Anonymous di atas said...

pendapat saya, profesionalisme bukan saje terletak pada pakaian dan cara makan..

bila diletakkan nama annual dinner, seolah2 jadi aktiviti yang akan dibuat setiap tahun..kemungkinan besar
saya rasa perkara ini diteruskan pada generasi yang akn datang..

saya tak kisah je nak makan2 ke..tapi kalau kat malaysia..mereka akan buat macam..kita kena bayar unutk book satu table..dan hasil bayaran tu..untuk didermakan kepada mereka yang kurang bernasib baik dari kita..

seperti contoh orang fakir dan miskin..orang cacat..rumah anak yatim..rumah orang tua..derma kepada mangsa kanser..dan macam2 lagi..

sekali lagi saya cakap..saya tak halang pun program makan2..cuma takut2 kita tergolong dalam golongan yang menjadi saudara syaitan..iaitu golongan yang membazir atau pun berlebih2an..

saya tak kesah pun org nak cakap saya tunjuk alim ke ape..

ini cuma pandangan saya yang tak seberapa..boleh diterima dan ditolak..

cuma harap..dinner ini bukan majlis2 yang lagha dan utk suka2 saja..

saya minta maaf kalau terkasar dalam mengatakan pendapat..

admin said...

to anonymous,
pihak kami amat berterima kasih atas pandangan dan keperihatinan dari pihat anda. profesionalism mmg la bukan bergantung dr segi pakaian dan cara makan, tapi ini adalah skop penting yg tidak diajar kepade kite oleh pihak university.
contohnye, kita disini telah diaajar secara mendalam tentang ilmu perubatan, sama yg diajar kepada pelajar perubatan di malaysia dan university2 terkemuka yg lain, ttp kita disini boleh dapat ilmu lebih dari itu, iaitu ilmu agama. pihak kami tidak mahu, pelajar perubatan lepasan iskandariah yang kebanyakkannye mempunyai ilmu2 itu, kelihatan tidak sempurna, kerana tidak tahu membawa diri dalam masyarakat. masyarakat akan melihat golongan ustaz+doctor sebagai golongan yg tidak berilmu. mmg la tidak elok judge the book by it's cover, tapi, itu adelah reality. pandangan 15 saat pertame, cukup untuk buat first impression, dan itu datang dari cara penampilan kita. cara berpakaian sabenarnye penting!
tentang pengisian majlis, harap pihak anda tidak risau, pengisian majlis dipantau secara ketat oleh pihak AJKT PCI. malah, kami bekerjasama, berganding bahu memanfaatkan majlis ini sebaik mungkin. segale masalah ikhtilat dan masalah sosial yang mungkin timbul telah diambil kira oleh pihak kami dan PCI.


terima kasih diatas pandangan dan pendapat yang anda berikan.

Anonymous said...

terima kasih juga atas penjelasan..

saya jelas dengan objektif yang diletakkan..

seperti yang disebutkan..masalah ikhtilat telah diambil kira..

perkara ini yang saya paling risau..

saya belajar melalui pengalaman yang lepas..cukup memberi pengajaran rasanya..

saya cuba untuk tidak sangka buruk..cuma rasanya langkah pencegahan awal adalah lebih baik..

saya ragu2 adakah masalah ikhtilat 'boleh dan mampu' dikawal?

dari apa yang saya nampak sebelum ini..TIDAK..

dalam apa2 saja yang kita lakukan..matlamat paling utama adalah keredhaan Allah swt..

bimbang kiranya dalam majlis itu..ada unsur yang tidak sepatutnya lalu mendatangkan ke'tidak redha'an dari Allah swt..

seperti ikhtilat yang tidak syar'ie,pakaian yang tidak menutup aurat dengan sempurna, tabarruj,hiburan yang melalaikan dsb..

sekali lagi saya pohon maaf andai bahasa saya kasar..

saya harap pengurusan yang TERBAIK dari pihak penganjur

Anonymous said...

bukan pasal nak memandang remeh isu ikhtilat atau isu mungkar yang lain, tapi ini dikira sebagai risiko mana2 program pun, cuma yang lebih sikit, isu ikhtilat yang kita nampak pada kebiasaan selepas program merupakan penonjolan yang dibuat oleh kawan2 kita..kalo tak blkg2, kali ni depan2, hah kira elokla bagi sapa yang bergelar pendakwah untuk menegur waktu ni, dah mengendap orang ikhtilat tak boleh, masa ni la kita nak menegur.

maka, isu ikhtilat sebagai contoh, kita tak boleh dan tak ada kuasa nak berselindung pun, apa yang pasti isu seperti ikhtilat ni perlu PENCEGAHAN yang lebih maksima, bukan pada memPARALYSEkan sesuatu program.masalahnya bukan pada majlis, tapi mcm mana kita deal dengan masalah itu sendiri.

saya rasa ajk pci perlula memandang isu ikhtilat ni sebagai satu masalah yang besar, bukan hanya semata side effect bagi sesuatu program.

itulah gunanya JAKSI saya rasa.mcm perlaksanaan itu yang penting, maka kita tidakla terikat dengan masalah ni sampai membejatkan pergerakan kita.

menyelesaikan masalah itu lebih penting dari lari daripada masalah. itu pandangan saya.

cuma harapnya, ajk pci betul2 buat kerja utk pandang serius isu2 yang kita tak mahu timbul dalam majlis seumpama ini.

harap anonymous ni pun boleh berganding bahu memandang serius isu ini kan?

hanya pandangan semata.

haryani.

Anonymous said...

kepada haryani..

sebab saya sedia membantu saya tetap datang ke sini dan memberikan pandangan serta teguran yang saya harap membina dan tidak bersifat menjatuhkan..

haryani..dalam memutuskan sesuatu perkara..kita harus timbang baik buruknya...sebab dan akibatnya..kepentingan dan keutamannya..manfaat dan mudaratnya...

penganjur perlu fikir sedalam2nya akan hal ini..

untuk mencegah kemungkaran..bukan dengan sekadar menegur direct di kala kemungkaran itu berlaku..dan tak ramai yang mampu untuk mencegah..tetapi jika ada peluang..jalan kepada kemungkaran itu haruslah ditutup..itu lebih baik dari menyediakan ruang kemungkaran dan kemudian baru mencegahnya..peluang itu ada di tangan anda sbg penganjur

bak kata haryani..masalah bukan pada majlis..tapi pada manusia..

ya..saya setuju..ini masalah SIKAP manusia itu sendiri..justeru yang dapat memandu manusia itu supaya berSIKAP segaris dengan tuntutan AQ dan AS..adalah iman,ilmu dan taqwa di hati...tetapi jika tiada..bagaimana?adakah kita membiarkan?

jika majlis ini tetap juga diteruskan..dan SIKAP itu tetap sama..apa yang penganjur boleh lakukan..ialah menggariskan aturan..serta menghadkan dan membataskan sempadan dengan seJELAS2nya sebelum majlis bermula..

sibuk2lah kamu dengan kebaikan..supaya kamu tidak disibukkan dengan kebatilan..

ampun maaf dipinta..andai ada menyinggung rasa..

Anonymous said...

saya rasa ada baiknya kita sama2 hayati satu post ustaz hasrizal :

http://saifulislam.com/?p=5757#more-5757

yang mana kalau kita sama2 nampak, jalan mungkar itu banyak, tapi penyelesaiannya juga banyak.hanya kita yang mahu mnggerakkannya atau tidak. yang lebih baik disini, sama berganding bahu menjaga perjalanan program.

saya rasa semua sedar, islamisasi pemikiran masyarakat bukan suatu yang mudah dan mengambil masa yang sekejap. ia memerlukan perlbagai cara yang kreatif dan melibatkan semua golongan dan bukan golongan tertentu semata2.

pada pihak penganjur, apa kata review semula isu ini dalam meeting.manis kalau siapa yang rasa bertanggungjawab menjaga isu tatasusila muslim ini diajak berbincang cara menjaga dan menanganinya.

haryani.

admin said...

trime kasih kpd haryani dan anonymous atas pandangan anda.

kpd anonymous
marilah kite berdepan bersam-sama dalam mesyuarat ajk pelaksana pd hari esok 20.7.2009,11.45 pg di cafe convention center

sekian

Anonymous said...

saya datang lagi untuk memberikan komen..

maaf jika ada yang kurang senang..

saya sering baca artikel saifulislam..

post itu jg sy dah baca..

saya nampak apa yang haryani katakan..

saya quote kata haryani..

"manis kalau siapa yang rasa bertanggungjawab menjaga isu tatasusila muslim ini diajak berbincang cara menjaga dan menanganinya"

peranan seorang yang mengaku dirinya muslim, ialah untuk tetap mengatakan al-haq (kebenaran) di mana saja dia berada..

walaupun kebenaran itu pelik dan ganjil..walaupun kebenaran itu pahit dan walaupun kebenaran yang di katakan itu sudah pasti akan menerima banyak tentangan..

justeru anda xperlukan kehadiran saya dalam mesyuarat..kerana ini tanggungjawab yang perlu kita SEMUA tunaikan..kita semua ada tanggungjawab menjaga memelihara dan menangani isu ini..yang kelak akan dipersoalkan di hadapan Tuhan kita..

saya dengan rendah dirinya ingin hadir ke dalam mesyuarat..tetapi saya ada urusan lain pada waktu itu..

saya percaya AJK2 yang terlantik akan mengkaji buruk baik majlis ini sedalam2nya..dan akan x akan ambil ringan tentang perkara ini..

dan jika program ini akan tetap berjalan..mereka pasti akan menyusun program dengan sesempurna mungkin..

supaya iAllah..bi'ah solehah yang kita cuba wujudkan di iskandariah ini benar2 terpelihara..dan supaya warga PCI tahun 3 mendapat 100% manfaat hasil dr program mega ini..

saya akan terus dtg ke blog ini dr masa ke semasa utk mengikuti perkembangan seterusnya..

-mencegah mungkar itu seharusnya tidak membawa kepada mungkar yang lebih besar-

Anonymous said...

insyaaALLAH kalau tiada halangan.kalau sy takleh hadir, saya wakilkan pada sesiapa.insyaAllah

haryani

Anonymous said...

apa la korang duk bising isu ikhtilat ni semua..pandai2 la bdk2 ajk ni buat sesuatu supaya bende ikhtilat daan sewaktu dgn nya tidak akan berlaku..apapun terima kasih kpd teguran dan cadangan.tp sy rasa mereka ajk ini sudah fikir bende2 ini seblm anda2 memberi cdgn..

Anonymous said...

baguslah kalau dah fikir..
tinggal nak laksanakan je lepas tu..
kita tunggu dan lihat..

Anonymous said...

bukan tunggu dan lihat jek... nak tengok salah betul orang. Lebih baik kita sama2 support, bagi sokongan, bagi idea dan cadangan. Bantu antara satu sama lain. Yang paling penting kita sama2 berdoa agar majlis berjalan dengan lancar tanpa sebarang perkara2 yg x diingini berlaku, itu adalah yang terbaik. "Innaamal mu'minuuna ikhwah..."

Anonymous said...

ta'awanu alal birri wat taqwa
wa la ta'awanu alal ithmi wal udwan

kalau prog ni matlamatnya baik, caranya baik,akhirannya baik..iAllah saya beri support 100%